skip to Main Content
4.5/5 - (23 امتیاز)

فر بهتر است یا مایکروفر ؟ اگر قصد خرید یک وسیله پخت و پز کمکی برای آشپزخانه خود را دارید و بین انتخاب فر و مایکروویو مردد هستید این مقاله را تا انتها بخوانید.

خرید وسایل برقی آشپزخانه به دلیل تنوع محصولات و برندهای موجود در بازار کار چندان ساده ای نیست. این روز ها تولید کنندگان برای هر نیازی در آشپزخانه وسیله ای را تولید کرده اند. بهترین راهکار آن است که قبل از تهیه بدانیم که هر کدام چه عملکردی دارند و کدام یک در خانه کاربردی تر هستند و در مرحله بعدی نسبت به انتخاب برند مناسب اقدام کنیم تا از هزینه های تعمیر ماکروفر در اینده نزدیک بی نیاز شویم.

در این مطلب به معرفی مایکروفر، سولاردام، فر برقی و بررسی تفاوت های آنها با یکدیگر می پردازیم. شاید به طور کلی هر سه این وسایل پخت و پز، برای کسی که شناختی نسبت به عملکرد آن ها ندارد یکسان به نظر برسد ولی این سه وسیله هم در نوع کارکرد و هم نوع استفاده برای پخت غذا متفاوت هستند.

 

در فر برقی با توجه به اینکه گرما به طور یکنواخت روی ماده غذایی پخش می شود، در نتیجه نسبت به فر های اجاق گاز عملکرد بهتری دارد.

 

عملکرد فر برقی

فر بهتر است یا مایکروفر

فر برقی دستگاهی کامل برای آشپزی است که دارای چندین و گاها با جوجه گردان همراه است. فر برقی از جریان برق برای حرارت دهی استفاده می کند و هوای گرم تولید شده توسط یکی فن داخل کابین جریان پیدا می کند. با توجه به اینکه گرما به طور یکنواخت روی ماده غذایی پخش می شود، در نتیجه نسبت به فر های اجاق گاز عملکرد بهتری دارد. زمانی که قصد دارید غذای شما برشته شود یا کبابی شود و یا وقتی بخواهید غذای خود را گریل کنید فر برقی گزینه ی مناسبی است. با فرهای برقی می توان غذاهای گریل شده مانند کباب ها، مرغ تنوری، لازانیا و پیتزا درست کرد.

ابعاد فرهای برقی کوچک است و به راحتی می توان آن را روی کابین ها و کانتر آشپزخانه قرار داد لذا برای آشپزخانه های کوچک مناسب است. این فر ها در دو مدل توکار و روکار تولید می شوند و هر دو این مدل ها تفاوتی در کارکرد ندارند.

فر برقی همچنین گزینه بسیار مناسبی برای فضاهای است که فاقد لوله کشی گاز می باشند. فر به طور کلی دستگاهی کامل برای پخت و پز است و کنترل دقیقی بر روی درجه حرارت دارد که این باعث می شود که نگران سوختن غذای خود نباشید. البته استفاده از فر بیشتر برای پخت غذاهای خشک و نه آبدار توصیه می شود، فراموش نکنید که مصرف برق این دستگاه بالا است.

 

بیشتر بدانید: تعمیر ماکروفر ال جی

 

عملکرد مایکروویو، مایکروفر و سولاردام

فر بهتر است یا مایکروفر

مایکروویو مجهز به گرمکن با اشعه (امواج مایکرو) و المنت تابشی از بالا است. این امواج خاصیتی مانند فرکانس بالا با طول موج کوتاه داشته که با توجه به نوع ماده ای که به آن تابیده می شوند، سه واکنش متفاوت نشان می دهند. به این معنا که یا جذب آن ماده می شوند، یا منتشر شده و یا از آن انعکاس می یابند. از آنجایی امواج مایکرو با جذب شدن در مواد دارای آب، دمای آن را بالا می برند، برای آشپزی و پخت غذا نیز بکار برده می شوند. در واقع پخت غذا در مایکروویو توسط امواج با طول موج کوتاه صورت می گیرد.

مایکروفر با ایجاد حرارت و گرما توسط ریز موج های الکترومغناطیسی باعث به جنبش در آمدن آب و دیگر مولکول های غذا شده که در نتیجه باعث پخت غذا در کم ترین زمان ممکن می شود. اگر بخواهم به بیان ساده تفاوت این دو دستگاه را بیان کنم باید بگویم در مایکروفر فرآیند پخت و پز توسط دما و گرما انجام می شود اما در ماکروویو این عملیات علاوه بر دما و گرما، اشعه نیز دخالت دارد.

یکی از مدل های جدید این وسیله، سولاردام نام دارد در حقیقت ترکیبی از تکنولوژی مایکروویو و امواج گرمایشی نوری است. در سولاردوم ،سیستم پخت مایکروویو وجود دارد اما المنت های نوری نیز به سیستم اضافه شده است. به این صورت که امواج نورانی با گرما و عمق نفوذ بسیار بالا، توسط هیتر زغالی که در بالای محفظه قرار دارد، تولید شده و سرعت پخت غذا را بالاتر می برد. محفظه پخت در سولاردوم بر خلاف دستگاه های متداول که به شکل چهارگوش می باشند، به صورت مدور و استوانه ای ساخته شده تا امواج گرمایی را بهتر بر روی مواد غذایی منعکس نماید. این ترکیب باعث شده تا دمای ماده غذایی در مدت ۵ دقیقه به ۳۲۰ درجه برسد.

 

فر بهتر است یا مایکروفر: زمان پخت غذا

فر بهتر است یا مایکروفر

اگر شاغل هستید و در طول روز فرصت کافی برای پخت و پز غذا ندارید و بیشتر به دنبال گرم کردن غذا یا یخ زدایی هستید، بهترین انتخاب مایکروفر است.

 

فر بهتر است یا مایکروفر: کیفیت غذا

کیفیت و زمان یک رابطه مستقیم با هم دارند، هر چه قدر زمان بیشتری برای پختن غذا صرف شود طبیعتا از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود. به همین دلیل است که کیفیت غذای پخته شده با فر با ذائقه ما ایرانیان همخوانی بیشتری دارد. زیرا ما اغلب به جا افتادن غذا و زمان های پخت طولانی گرایش بیشتری داریم.

 

فر بهتر است یا ماکروفر: سبک غذایی

اگر به غذاهای گریل شده علاقه بیشتری دارید فر گزینه مناسبی برای شما است. انواع پیتزا ، ماهی یا مرغ گریل شده و کیک و شیرینی در فر برقی بهتر عمل می آید.

 

فر بهتر است یا مایکروفر: ارزش غذایی

فر بهتر است یا مایکروفر

هر چه قدر زمان پخت بیشتر باشد مواد مغذی موجود در مواد غذایی تازه خاصیت خود را بیشتر از دست می دهند. بنابراین اگر به سالم بودن غذا بیشتر از طعم و کیفیت آن اهمیت می دهید پس مایکروفر برای شما بهتر است. زیرا پخت سریع باعث می شود تا مواد غذایی به خصوص ویتامین ها در سبزیجات کمتر مورد تخریب قرار بگیرند.

 

فر بهتر است یا مایکروویو: تنوع غذایی

فر بهتر است یا مایکروفر

اولین دلیل نیاز به مایکروفر و مایکروویو گرم کردن مواد غذایی و یخ زدایی از آن ها استباشد اما بغیر از این موضوع شما می توانید با مایکروفر غذا های متنوعی را درست کنید. برعکس فر برقی از مایکروویو می توان برای پخت غذاهای نیمه آماده، درست کردن قهوه و گرم کردن شیر استفاده کرد.

 

فر بهتر است یا مایکروویو: سهولت استفاده

از نکات مثبت دستگاه مایکروویو راحتی کار و وجود برنامه های مختلف آشپزی به صورت پیش فرض است به طوری که همه افراد خانواده میتوانند به احتی از آن استفاده کنند.

 

فر بهتر است یا مایکروفر: مصرف انرژی

سرعت گرم کردن در مایکروفر بسیار بالا است . به همین دلیل مصرف برق و انرژی پایین تری نسبت به دیگر گرم کننده ها دارد.

 

برای اطمینان از نداشتن نشتی امواج دستگاه بهتر است سالی یکبار تست اشعه ماکروویو را در مراکز معتبر خدماتی انجام دهید.

 

خطر زا بودن مایکرویو

شایعاتی در مورد آلوده شدن مواد غذایی به مواد رادیواکتیو در استفاده از ماکروویو وجود دارد که انجمن مواد غذایی و مواد مخدر آمریکا این موضوع را تایید نکرده است. در واقع مایکروویو فقط باعث جنبش مولکول های آب داخل مواد غذایی می شود. برای اطمینان از نداشتن نشتی امواج دستگاه بهتر است سالی یکبار تست اشعه ماکروویو را در مراکز معتبر خدماتی انجام دهید. برای این منظور می توانید از خدمات مرکز تعمیراتی آریا بهکار کمک بگیرید. این مرکز دارای سابقه بالایی در امر تعمیر و سرویس دهی انواع لوازم خانگی و از جمله تست اشعه مایکروویو و تعمیر ماکروفر است. امکان تعمیر کلیه لوازم در محل، حضور رسانی در اسرع وقت، تضمین 3 ماهه کلیه خدمات و قیمت های منصفانه از مزیت های این آژانس خدماتی است.

 

بیشتر بدانید: تعمیر ماکروفر سامسونگ

 

کلام آخر

با توجه به مطالب ذکر شده بطور قطع نمی توان گفت که کدام یک از دستگاه های فر برقی، مایکروفر، مایکروویو و سولاردام از یکدیگر بهتر هستند. مزیت هر کدام بیشتر تابعی از سبک زندگی، سلیقه غذایی و امکانات آشپزخانه شماست. اگر که شاغل هستید و فرصت کافی برای آشپزی ندارید و زمان پخت و ارزش غذایی برای شما ارجح است مایکروفر گزینه بهتری است اما اگر کیفیت غذا برای شما مهمتر بوده و به غذاهای گریل شده علاقه بیشتری دارید فر برقی مناسب تر است.

اگر فضای آشپزخانه تان به حدی بزرگ است که جا برای هر دو این وسایل دارید به دلیل عملکرد متفاوت پیشنهاد می شود هر دو آنها را خریداری کنید، اما در صورتی که تصمیم به خرید فقط یکی از آنها دارید، باید ببینید که کدام یک از این وسایل برای خانواده شما کاربردی تر است، مثلا اگر کدبانویی هستید که دستی در پختن کیک و تهیه و تزئین غذاهای مختلف دارید بهتر است فر تهیه کنید اما اگر برای شما پخت سریع در اولویت قرار دارد تهیه مایکروفر ارجحیت دارد.

فر بهتر است یا ماکروفر؟

اگر که شاغل هستید و فرصت کافی برای آشپزی ندارید و زمان پخت و ارزش غذایی برای شما ارجح است مایکروفر گزینه بهتری است اما اگر کیفیت غذا برای شما مهمتر بوده و به غذاهای گریل شده علاقه بیشتری دارید فر برقی مناسب تر است.

مصرف انرژی فر بیشتر است یا ماکروفر؟

سرعت گرم کردن در مایکروفر بسیار بالا است . به همین دلیل مصرف برق و انرژی پایین تری نسبت به دیگر گرم کننده ها دارد.

 

نظرات و سوالات کاربران

    1. باسلام
      دوست عزیز این درب برای تجمع بخار در بالای ظرف غذا و پخت سریعتر آن است. همچنین از پاشش مواد غذایی و چربی به داخل کابین جلوگیری می کند. با این تفاسیر بهتر است از آن استفاده کنید.

    1. باسلام

      قطع شدن مدار، خرابی برد الکترونیکی و خازن معیوب باعث عمل نکردن دکمه های ماکروفر می شود.

      برای درخواست خدمات تعمیر می توانید با شماره ۰۲۱۴۵۴۳۷ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top تماس با کارشناسان