skip to Main Content
5/5 - (2 امتیاز)

یکی از مشکلات رایج در زودپزها بخار دادن از کناره های بدنه و درب است. علت خارج شدن بخار از درب زودپز به خرابی واشر، خرابی درب و همچنین خرابی سوپاپ باز می گردد.

علت خارج شدن بخار از درب زودپز می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی می‌باشد و در صورت رخ دادن مداوم این اتفاق باید زودپز شما توسط یک تکنسین تعمیر زودپز بررسی شود.

علت خارج شدن بخار از درب زودپز

در صورتی که متوجه خروج بخار از درب زودپز شدید، به هیچ عنوان بلافاصله درب زودپز را باز نکنید، بلکه اجازه دهید بخار موجود در دیگ در طی چند دقیقه به‌صورت پیوسته از سوپاپ اطمینان خارج شود.

به طور کلی خرابی درب زودپز و خرابی واشر اصلی ترین علت خارج شدن بخار از درب زودپز هستند. در ادامه بیشتر به این دو مورد پرداخته ایم.

بیشتر بدانید: علت سوت نزدن زودپز

علت خارج شدن بخار از درب زودپز

خراب شدن درب زودپز

درب زودپز به نحوی طراحی شده است که پس از  قرار دادن روی دیگ، کاملاً با آن چفت شود و اگر به هر دلیلی به درب زودپز آسیب وارد شود این قابلیت از دست می رود.

به عبارتی دیگر، خراب شدن چفت درب زودپز یک علت خارج شدن بخار از درب زودپز و کناره های آن است. در هنگام قرار دادن درب بر روی دیگ از چفت شدن آن مطمئن شوید. در برخی موارد ضربه های سنگین به درب یا سقوط آن روی زمین باعث غر شدن درب و در نتیجه چفت نشدن آن می شود.

خرابی واشر درب زودپز

واشر سیلیکونی دور درب زودپز وظیفه دارد از بخار موجود در دیگ حفاظت کند. همچون همه واشرها، عمر واشر سیلیکونی دور درب زودپز نیز به پایان می رسد و همین مسئله علت خارج شدن بخار از درب زودپز خواهد بود.

این واشرها به مرور زمان گشاد و حتی پاره می شوند و در نتیجه کارایی خود را از دست می دهند. در صورتی که واشر دور درب از بین رفته باشد، می توان آن را تعویض کرد.

خرابی واشر درب زودپز

خرابی سوپاپ اطمینان زودپز

سوپاپ اطمینان زودپز به هنگامی که بخار درون دیگ بیش از حد شود، وارد عمل شده و با تخلیه بخار اضافی از انفجار دیگ جلوگیری می کند. اگر این سوپاپ به درستی عمل نکند، بخارها درون دیگ جمع شده و در صورتی که آن را منفجر نکند، از کناره های درب راه خود را باز خواهد کرد.

این مورد یکی از خطرناک‌ترین سناریوهای علت خارج نشدن بخار از درب زودپز است، زیرا هر دفعه که از زودپز بدین شکل استفاده می کنید، خود را در معرض خطر قرار داده اید. چنانچه متوجه عدم عملکرد سوپاپ زودپز شدید، سریعاً کار با آن را متوقف کرده و به مرکز تعمیر زودپز در تهران تماس بگیرید.

علت خراب شدن سوپاپ اطمینان زودپز

همانطور که گفته شد، سوپاپ اطمینان یکی از مهمترین قطعات زودپز است که نقشی اساسی در پخت غذا دارد. خرابی این قطعه می تواند علت خارج شدن بخار از درب زودپز یا برعکس، تخلیه نکردن بخار باشد.

به طور کلی این قطعه را همواره باید از لحاظ سلامت چک کنید تا منجر به آسیب نشود. سوپاپ به دلایلی از جمله جرم گرفتگی و  عدم تمیز کردن به موقع، استفاده بلافاصله پس از شستن زودپز و همچنین اشکال در واشرها دچار خرابی می شود. در صورت خرابی واشر زودپز این قطعه قابل تعویض خواهد بود.

علت خراب شدن سوپاپ اطمینان زودپز

تعویض درب زودپز

اگر علت خارج شدن بخار از درب زودپز به خاطر ضربه به درب و همچنین غر شدن آن باشد، امکان اینکه بتوان دربی جایگزین برای دیگ پیدا کرد، بسیار محدود خواهد بود.

بنابراین باید در حفظ و نگهداری درب زودپز کوشا باشید و از وارد آمدن ضربه و سقوط آن به ویژه پس از شست و شو و قرار دادن در آبچکان ظرفشویی، جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید: ۵ علت صدای زیاد زودپز

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد در مورد علت خارج شدن بخار از درب زودپز صحبت شود؛ همانطور که اشاره شد این مشکل می تواند به دلایلی از جمله خرابی درب، خرابی واشر دور درب و همچنین خرابی سوپاپ اطمینان رخ دهد.

شما می توانید برای عیب یابی زودپز با شرکت یدک تعمیر تماس بگیرید. یدک تعمیر متخصص در تعمیر لوازم خانگی با بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت در این زمینه، آماده ارائه خدمات شما است.

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top تماس با کارشناسان