skip to Main Content
5/5 - (1 امتیاز)

روشن نشدن دستگاه، صدای موتور، بوی سوختگی و عدم مکش از جمله علائم سوختن موتور جاروبرقی است. مهمترین دلایل خرابی جاروبرقی و سوختن موتور آن به استفاده نادرست از این وسیله برقی باز می گردد.

برخی از علائم سوختن موتور جاروبرقی می تواند هشداری مبنی بر نیم سوز شدن موتور باشد و برخی از دیگر علائم یعنی موتور کاملا سوخته و باید تعمیر موتور جاروبرقی یا حتی تعویض شود. در ادامه به این موارد پرداخته ایم.

اصلی ترین علائم سوختن موتور جاروبرقی؛ روشن نشدن دستگاه

روشن نشدن جاروبرقی ممکن است به مواردی همچون خرابی کابل مربوط باشد اما اگر کابل را چک کرده اید و عیب و ایرادی نداشته به احتمال بسیار بالا موتور دستگاه سوخته و نمی تواند جریان برق را به حرکت بدل کند.

این نکته را در نظر بگیرید که روشن نشدن جاروبرقی علاوه بر اینکه از جمله علائم سوختن موتور جاروبرقی به حساب می آید اما در برخی از دستگاه ها به دلیل پر شدن پاکت یا فیلترها نیز رخ می دهد، در نتیجه ابتدا از تمیزی فیلتر و خالی بودن پاکت اطمینان حاصل کنید و اگر مشکل برجا بود باید موتور دستگاه بررسی شود.

بیشتر بدانید: دلیل کم شدن مکش جاروبرقی

علائم سوختن موتور جاروبرقی؛ روشن نشدن دستگاه

علائم سوختن موتور جاروبرقی؛ بوی سوختگی دستگاه

بوی سوختگی جاروبرقی هم می تواند نشان از تحت فشار بودن موتور، نیم سوز شدن یا سوختن آن باشد. به این ترتیب که اگر بوی سوختگی می آید و دستگاه روشن نمی شود به احتمال بسیار بالا موتور سوخته است. ولی اگر بوی سوختگی می آید و دستگاه هنوز کار می کند یعنی موتور نیم سوز شده یا تحت فشار است و به زودی خواهد سوخت.

در حقیقت اگر دستگاه کار می کند و بوی سوختگی می دهد به این معنی است که موتور تحت حرارت بالایی قرار گرفته و بویی که استشمام می کنید ناشی از داغ شدن گریس درون موتور و سیم پیچی آن است.

علائم سوختن موتور جاروبرقی؛ نبود جریان هوا

در برخی موارد علائم سوختن موتور جاروبرقی می تواند نشانه هشدار باشد. شما همچنان دارید با دستگاه کار می کنید اما با خاموش شدن های ممتد مواجه می شوید و متوجه خواهید شد بدنه دستگاه به طرز عجیبی داغ است. در چنین مواقعی پای پر شدن پاکت و فیلترهای دستگاه در میان است.

پر شدن پاکت نه تنها سبب سرریز شدن محتویات به سمت موتور می شود که جریان هوای دستگاه را نیز سد کرده و دمای موتور را بالا می برد که خاموش شدن دستگاه و سوختن موتور را در پی دارد. مشابه همین موضوع برای پر شدن فیلترها نیز وجود دارد. باید همواره از تمیز بودن فیلترها و خالی بودن پاکت اطمینان داشته باشید.

علائم سوختن موتور جاروبرقی؛ بوی سوختگی دستگاه

خاموشی موتور جاروبرقی را حمل بر سوختن نکنید!

در سطرهای بالا چند بار به خاموش شدن موتور اشاره کردیم؛ اهمیت موضوع اینجاست که برخی خاموش شدن های دستگاه حین کار را از علائم سوختن موتور جاروبرقی به حساب می آورند که این طور نیست.

در واقع ترموستات دستگاه بالا رفتن حرارت را تهدید برای موتور قلمداد کرده و جریان برق را قطع می کند اما مهم است که بدانید چرا این اتفاق رخ می دهد تا مقدمه ای برای سوختن موتور نشود. برای دلیلش هم شما را به مورد نبود جریان هوا ارجاع می دهیم.

سوختن موتور جاروبرقی و سر و صدای زیاد موتور

دیگر موردی که می تواند از جمله علائم سوختن موتور جاروبرقی به حساب بیاید، شنیده شدن سر و صدا از موتور است. در واقع ورود اجسام و اشیاء سخت به موتور ضمن شکستن پره ها سبب گیرپاچ و سوختن آن می شود.

برای جلوگیری از سوختن موتور جاروبرقی با ورود اشیاء از پاکت های معتبر استفاده کنید و همچنین نگذارید که پاکت جاروبرقی تان پر شود زیرا خطر سرریز شدن محتویات از جمله اجسام به سمت موتور وجود دارد. اگرچه بر سر راه پاکت به موتور یک فیلتر وجود دارد اما اگر اجسام تیز باشد می تواند فیلتر را سوراخ کرده و وارد موتور شود.

سوختن موتور جاروبرقی و سر و صدای زیاد موتور

بیشتر بدانید: علت خاک دادن جاروبرقی

نکته پایانی

همانطور که گفته شد، سوختن موتور جاروبرقی به دلایل مختلفی می تواند اتفاق بیفتد. چنانچه با علائم سوختن موتور جاروبرقی مواجه شده اید، آن را نزد یک تعمیر بیاورید.

شرکت یدک تعمیر متخصص در تعمیر لوازم خانگی و ارائه دهنده خدمات با کیفیت تعمیراتی و با ضمانت ۹۰ روزه همواره رضایت مشتریان خود را طی بیش از ۳۰ سال ارائه خدمات تعمیر لوازم خانگی بدست آورده است.

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top تماس با کارشناسان