skip to Main Content
5/5 - (2 امتیاز)

کار نکردن سوت زودپز یکی از خرابی‌های خطرناک در این وسیله پخت و پز است و از همین رو یافتن علت سوت نزدن زودپز بسیار مهم است.

توصیه می شود اگر متوجه سوت نزدن زودپز شدید، فوراً آن را از روی اجاق گاز بردارید و تا پیدا نشدن علت سوت نزدن زودپز از آن استفاده نکنید.

علت سوت نزدن زودپز؛ خرابی واشر دور درب

خرابی واشر دور درب می تواند علت سوت نزدن زودپز باشد. واشر سیلیکونی دور درب به عنوان یک عضو کلیدی درون زودپز قرار گرفته دارد.

این قطعه دارای عمر مفید بوده و به مرور زمان دچار پارگی یا پوسیدگی می شود. در نتیجه اگر پس از چند سال استفادۀ مداوم از زودپز متوجه پارگی یا پوسیدگی واشر سیلیکونی شدید، جای نگرانی ندارد بلکه حتماً باید اقدام به تعویض این قطعه ضروری کنید زیرا در صورت عدم رفع این مشکل، بخار تولیدی در داخل دیگ حفظ نخواهد شد.

بیشتر بدانید: ۵ علت صدای زیاد زودپز

علت سوت نزدن زودپز؛ خرابی واشر دور درب

جرم گرفتگی و علت سوت نزدن زودپز

گاهی اوقات در اثر بی توجهی یا عجله در حین شستن درب زودپز، قطعاتی از غذای تهیه شده درون سوپاپ گیر کرده و به علت سوت نزدن زودپز تبدیل می شود.

در نتیجه پس از هر بار استفاده از زودپز، اقدام به شستن دقیق آن کنید و اجازه ندهید که رطوبت و ذرات غذا درون آن وجود داشته باشد. همچنین سازنده زودپز شما ممکن است که پخت و پز یک سری غذا درون این وسیله را ممنوع کرده باشد از این رو مطابق دستورالعمل سازنده کار کنید.

علت سوت نزدن زودپز؛ خرابی سوپاپ

سوت زودپز دقیقا درون سوپاپ زودپز قرار دارد و صدای سوت تولید شده ناشی از عملکرد صحیح این قطعه است. در نتیجه علت سوت نزدن زودپز می تواند به خرابی سوپاپ مربوط باشد.

گاهی اوقات این قطعه به دلیل ضربۀ شدید، ماندن رطوبت و همچنین اتمام طول عمر مفید آن دچار خرابی شده و این خرابی علت سوت نزدن زودپز خواهد بود. بنابراین اگر بر خلاف روال قبل صدای سوت را نشنیدید، باید فوراً زودپز را از روی حرارت بردارید چرا که امکان ترکیدن زودپز وجود دارد!

علت سوت نزدن زودپز؛ خرابی سوپاپ

سوت زودپز قابل تعمیر است؟

حالا که از خرابی سوپاپ به عنوان علت سوت نزدن زودپز گفتیم، شاید بپرسید که آیا سوت در صورت خرابی قابل تعمیر است؟ خیر.

اگر چند سالی است که زودپز خریداری کرده اید، باید به این موضوع توجه کنید که سوت زودپز دارای طول عمر مفید می‌باشد و پس از گذشت یک بازه زمانی کارایی خود را از دست می‌دهد. برای رفع خرابی این قطعه نیز باید اقدام به سرویس و تعویض سوپاپ زودپز نمایید چرا که سوت زودپز قابل تعمیر نیست!

سوپاپ زودپز نباید خیس باشد

اگر پس از استفاده از زودپز آن را شسته اید، باید اجازه دهید تا خشک شده و مجدداً آمادۀ استفاده شود؛ بنابراین نباید در مواقعی که درب زودپز خیس است از آن استفاده کنید زیرا یک علت سوت نزدن زودپز خواهد بود. اگر سوپاپ زودپز خیس باشد، عملکرد درستی نخواهد داشت.

این مشکل پس از خشک کردن درب زودپز برطرف خواهد شد اما اگر با خشک شدن کامل درب نیز سوپاپ کار نکرد، علت سوت نزدن زودپز مرتبط با خرابی آن خواهد بود و دستگاه باید توسط تکنسین ماهر مورد بررسی قرار گرفته و عیب یابی شود.

علت سوت نزدن زودپز؛ زیاد بودن آب یا کم بودن شعله

علت سوت نزدن زودپز؛ زیاد بودن آب یا کم بودن شعله

از دیگر مواردی که می توان آن را به عنوان علت سوت نزدن زودپز لحاظ کرد، زیاد بودن آب است. زودپز‌ها دارای گنجایشی مشخص هستند و اگر بیشتر از حد تعین شده پر شوند، عملکرد آن ها با اختلا همراه خواهد شد. زیاد بودن آب می تواند سبب نفوذ آن به سوپاپ نفوذ شده و در نتیجه سوپاپ عملکرد درستی از خود ارائه نخواهد داد.

علاوه بر این موضوع گاهی مواقع نیز ممکن است اصلاً شعله زیر دیگ زودپز کم باشد که در این حالت محتویات به جوش نیامده و در نتیجه اصلاً سوت زدنی در کار نخواهد بود.

بیشتر بدانید: ۷ علت سیاه شدن زودپز

نکته پایانی

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، خرابی سوت زودپز می تواند خطرناک بوده و سبب انفجار دستگاه شود. در نتیجه هرچه سریعتر باید علت سوت نزدن زودپز را پیدا کرد.

از سویی دیگر تعمیر زودپز آن طور هم که به نظر می رسد ساده نیست؛ شرکت یدک تعمیر متخصص در تعمیر لوازم خانگی و ارائه دهنده خدمات با کیفیت تعمیراتی و با ضمانت ۹۰ روزه همواره رضایت مشتریان خود را طی بیش از ۳۰ سال ارائه خدمات تعمیر لوازم خانگی بدست آورده است.

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top تماس با کارشناسان