skip to Main Content
Rate this post

چرا ماکروفر روشن نمی شود ؟ روشن نشدن ماکروفر و یا خاموش شدن ناگهانی آن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. معمولاً این اتفاق بیشتر به بخش قفل درب و میکروسوئیچ ها مربوط می شود. ماکروفر ها دارای دو فیوز یکی برای محافظت در برابر نوسانات و ایرادات الکترونیکی و دیگری برای محافظت از گرمای بیش از حد هستند.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی و عیب یابی علت روشن نشدن ماکروفر بپردازیم. در ضمن اکیدا توصیه می شود که برای تعمیر ماکروفر حتماً از تعمیرکاران با تجربه کمک بخواهید تا از آسیب های احتمالی به دستگاه و یا حتی خود شما جلوگیری شود.

 

بیشتر بدانید: چرا ماکروفر گرم نمی کند

 

اشکال در میکروسوئیچ درب ماکروفر

روشن نشدن ماکروفر

یکی از علت های روشن نشدن ماکروفر می توانند مربوط به میکروسوئیچ درب باشد. وظیفه این قطعه این است که اجازه روشن شدن را به دیگر قسمت های دستگاه زمانی که درب به درستی وصل شده باشد را می دهد و زمانی که درب دستگاه باز باشد برق همه قسمت ها را قطع می کند به همین علت ممکن است که همه چیز در دستگاه درست باشد و به خوبی عمل کند ولی ماکروفر روشن نشود.

برای اینکه بتوانید به میکروسوئیچ دستگاه دسترسی داشته باشید باید ابتدا برق دستگاه قطع شود و سپس قاب بدنه خارج شود. میکروسوئیچ ها که معمولا دو یا سه عدد هستند دارای ترمینال هایی با علامت می باشند این ترمینال ها را می توانید با مولتی متر آزمایش کنید. اگر درب را ببندید و زبانه روی میکروسوئیچ چفت شود ترمینال‌های میکروسوئیچ باید رسانندگی از خود نشان دهند و این بدین معنی است که میکروسویچ سالم است اما اگر مولتی متر اهمی نشان نداد میکرو سوئیچ دارای مشکل است و باید تعویض شود. البته شایان ذکر است که باید اطمینان حاصل کنید که زبانه، درب میکروسوئیچ را به درستی فشار دهد.

 

یکی دیگر از علل روشن نشدن دستگاه مایکروفر مکانیزم قفل درب است اگر این قلاب ها دچار مشکل شوند، سوئیچ ها به اندازه کافی فشرده نخواهند شد و در نتیجه دستگاه روشن نمی شود.

 

هشدار

این نکته را باید بدانید که ماکروفر می تواند مقدار مرگباری از الکتریسیته را در خازن های ولتاژ بالای خود نگهداری کند. بنابراین حتی اگر ماکروفر به برق وصل نباشد به خاطر وجود این ولتاژ بالا امکان شوک الکتریکی و خطر مرگ وجود دارد. به همین علت توصیه می شود که برای تعمیر ماکروفر حتماً از یک تعمیرکار حرفه‌ ای کمک بگیرید.

 

علت روشن نشدن ماکروفر: اشکال در فیوز سرامیکی

اگر ماکروفر و صفحه نمایش آن روشن نمی شوند این مشکل می‌تواند مربوط به فیوز سرامیکی باشد. وظیفه این قطعه این است که از دیگر قسمت های ماکروفر در برابر بار نوسانات برق محافظت کند. اگر مشکلی پیش بیاید به طور کامل می سوزد و به همین دلیل ماکروفر دیگر کار نخواهد کرد. برای اینکه بتوانید به فیوز سرامیکی دسترسی داشته باشید این قطعه در داخل محفظه ماکروفر و در کنار سیم ها قرار دارد.

در ابتدا باید برق مایکروفر را قطع کنید و قاب آن را در بیاورید. برای آزمایش فیوز می توانید از مولتی متر استفاده کنید. فیوز سوخته باید تعویض شود. اگر علت سوختن آن نوسانات برق ورودی به دستگاه باشد به راحتی می توان آن را تعویض کرد. اما اگر مشکل از خود ماکروفر باشد باید قطعاتی مانند مگنترون دیود ولتاژ بالا، خازن و ترانسفورمر را هم آزمایش کنید.

 

علت روشن نشدن ماکروفر: اشکال در فیوز حرارتی

روشن نشدن ماکروفر

یکی دیگر از علت های روشن نشدن ماکروفر می تواند مربوط به قطعه فیوز حرارتی باشد. وظیفه این قطعه این است که جلوی بیش از حد گرم شدن ماکروفر را می گیرد. اگر این قطعه دچار مشکل شود دستگاه به خاطر ملاحظات ایمنی روشن نمی شود این قطعه داخل جعبه ماکروفر تعبیه شده است. در ابتدا باید سیم های متصل به آن را جدا کرده و ترمینال ها را با یک مولتی متر آزمایش کنید اگر هیچ اهمی نمایش داده نشد آن را باید تعویض کنید.

 

بیشتر بدانید: علت بسته نشدن درب ماشین لباسشویی

 

علت روشن نشدن ماکروفر: اشکال در مجموعه‌ی قفل درب

روشن نشدن ماکروفر

یکی دیگر از علت های روشن نشدن دستگاه ماکروفر می تواند مربوط به مکانیزم قفل درب باشد. بیشتر قفل های درب دارای قلاب پلاستیکی هستند وقتی درب دستگاه بسته می شود با قطعه میکروسوئیچ درگیر شده و در نتیجه سیگنال روشن شدن دستگاه به برد کنترل ارسال می شود. اگر این قلاب ها دچار مشکل شوند یا اینکه فنرهایی که فشار لازم را ایجاد می کنند کهنه شده باشند این سوئیچ ها به اندازه کافی فشرده نخواهد شد و در نتیجه دستگاه روشن نمی شود. این قسمت روی درب دستگاه قرار دارد و برای اینکه بتوانید به آن دسترسی داشته باشید باید قسمت داخل درب را باز کنید که توسط زبانه های پلاستیکی به درب متصل شده است. قلاب و فنر ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

 

 

کلام آخر

روشن نشدن ماکروفر می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از جمله علت های این اتفاق می توان به وجود اشکال در قطعاتی مانند میکروسوئیچ درب ماکروفر، فیوز سرامیکی، فیوز حرارتی و مجموعه‌ی قفل درب اشاره کرد. به علت وجود حساسیت ها در ساختار دستگاه و همچنین خطر برق گرفتگی و تشعشع اکیدا توصیه می شود تا برای تعمیر این دستگاه به یک تعمیرکار باتجربه مراجعه کنید.

یدک تعمیر متخصص در زمینه تعمیر انواع لوازم خانگی و صنعتی از برندهای مختلف است. این مرکز تعمیراتی با داشتن استادکاران و سرویسکاران باسابقه و کارآزموده به شما اطمینان خاطر می دهد که مشکل دستگاه شما را با ضمانت و بدون خرابی مجدد برطرف می سازد. امکان تعمیر در محل، ضمانت 3 ماهه خدمات تعمیر و استفاده از قطعات یدکی اصل از مزیت های این مرکز تعمیراتی است.

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top تماس با کارشناسان