skip to Main Content
5/5 - (4 امتیاز)

اگر دستگاه آبسردکن، خنک نمی کند به نظر می رسد که شارژ گاز آبسردکن شما به پایان رسیده باشد. در این صورت دستگاه به صورت طولانی و یکسره کار خواهد کرد بدون اینکه سرمایشی رخ دهد.

برای شارژی گاز آبسردکن باید به تعمیرکار و خدمات تعمیر آبسردکن مراجعه کنید، زیرا این کار بسیار تخصصی است و از عهده افراد عادی بر نمی آید. پس از شارژ مجدد گاز آبسردکن، عملکرد آن به حالت اولیه باز خواهد گشت.

سیستم سرمایشی آبسردکن

سیستم آبسردکن همچون یخچال-فریزر است و از کمپرسور برای تأمین سرمایش آب بهره می گیرد. گاز مبرد موجود در دستگاه به مرور زمان گاز به پایان می رسد و در این حالت اگرچه دستگاه روشن می شود، هیچ سرمایی تولید نمی کند.

برای شارژ گاز آبسردکن باید از گاز مبرد بهره گرفت و برای تشخیص نوع گاز سازگار با دستگاه باید مشخصات درج شده در پشت دستگاه یا دفترچه راهنمای آن را ببینید.

سیستم سرمایشی آبسردکن

انواع گاز مبرد برای آبسردکن

بهترین گازی که برای شارژ گاز آبسردکن به کار می رود به گاز R134a معروف است. بیشتر آبسردکن‌های جدید از این گاز استفاده می کنند.

پیشتر شارژ گاز آبسردکن با گاز نوع R12 ‌انجام می شد. اگر آبسردکن شما از گاز R12 استفاده می کند باید با همان گاز شارژ شود که از لحاظ قیمت با گاز R134a متفاوت خواهد بود.

تفاوت اصلی گاز R12 با R134a به موارد زیست محیطی بر می گردد و در به همین دلیل در حال حاضر استفاده از گاز R12 کنار گذاشته شده است. دستگاه های شارژ شده گاز R12 باید هر 6 ماه یکبار مورد بررسی یا شارژ گاز قرار بگیرند.

تشخیص وضعیت گاز آبسردکن

یکی از مهمترین دلایل و نشانه های تمام شدن گاز آبسردکن، عدم سرمایش آن است البته خود عدم سرمایش دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد با این حال اصلی ترین مورد همین خالی شدن گاز است. تشخیص وضعیت گاز آبسردکن نیازمند دستگاه و فشارسنج هایی مخصوص است.

برای این منظور تکنسین شارژ گاز آبسردکن با سنجش وضعیت گاز سرمایشی دستگاه به این نتیجه می رسد که گاز دستگاه آبسردکن به اتمام رسیده و باید شارژ شود.

تشخیص وضعیت گاز آبسردکن

چگونگی انجام شارژ گاز

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، فرآیند تزریق گاز مبرد به دستگاه آبسردکن نیازمند بهره گیری از افراد متخصص است. برای شارژ گار ابتدا باید وضعیت لوله ها و کمپرسور بررسی شود. برخی مواقع خالی شدن گاز دستگاه به دلیل نشتی در لوله ها رخ می دهد که در این صورت باید نشتی را رفع کرد. در برخی موارد نیز کمپرسور نیاز به تعمیر دارد.

پس از تزریق گاز به دستگاه، باید محل تزریق را وکیوم کرد تا گاز تزریق شده خارج نشود. این مراحل نیازمند به استفاده از تجهیزات و همچنین تخصص است.

نکاتی برای شارژ گاز

به دلیل ماهیت سمی گاز آبسردکن، برای چک کردن نشتی آن باید مراقب بود تا گاز مسمویت ایجاد نکند. همچنین در فرآیند شارژ گاز آبسردکن باید حوصله به خرج داد؛ گاز باید به تدریج به دستگاه تزریق شود نباید کپسول حامل گاز به یکباره درون کمپرسور و لوله تزریق شود زیرا دستگاه آسیب خواهد دید.

خاموش بودن دستگاه حین کار و همچنین وکیوم کردن پس از شارژ گاز آبسردکن ضروری است.

جلوگیری خالی شدن گاز آبسردکن

جلوگیری خالی شدن گاز آبسردکن

ماندگاری شارژ گاز آبسردکن به دو مورد اساسی بستگی دارد؛ نخست قطعات به کار رفته درون دستگاه و دوم نوع نگهداری. یکی از اصلی ترین دلایل خالی شدن گاز آسیب به لوله های درونی یا بیرونی دستگاه است.

برای این منظور آبسردکن را بی دلیل جا به جا نکنید، آن را در محیط بسیار گرم قرار ندهید و به هنگام جا به جایی از وارد آمدن ضربه به پشت دستگاه و لوله ها اجتناب کنید.

شما همچنین می توانید نگاهی به این مقاله داشته باشید: 7 نکته برای نگهداری از آبسردکن

نکته پایانی

در این مطلب سعی شد نگاهی به شارژ گاز آبسردکن داشته باشیم و همانطور که گفته شد، این فرآیند شبیه به تزریق گاز به یخچال-فریزر است. برای جلوگیری از آسیب به دستگاه حتماً باید تعمیرکاری متخصص فرآیند شارژ گاز را انجام بدهد.

شما می توانید برای شارژ کردن گاز آبسردکن خود از یدک تعمیر کمک بگیرید. یدک تعمیر متخصص در تعمیر لوازم خانگی، خدمات پس از فروش، آموزش تخصصی تعمیر انواع لوازم خانگی و فروش قطعات یدکی لوازم خانگی با پشتوانه تجربه تعمیرگاه لوازم خانگی یدک تعمیر و با بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت در این زمینه، آماده ارائه خدمات است.

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top تماس با کارشناسان