skip to Main Content
4/5 - (5 امتیاز)

اگر مارک زودپز شما دسینی است یا قصد خرید زودپزی با این مارک را دارید، به شما توصیه می کنیم تا با خواندن مقاله تعمیر زودپز دسینی همه چیز را راجع به مارک دسینی و تعمیر زودپز بدانید.

غذا پختن یکی از هنرهای خانم‌های ایرانی است و صد البته که آماده کردن غذای خوشمزه و باب میل افراد خانواده کار آسانی نیست. این کار هم فوت و فن خود را دارد، چرا که غذاهای ایرانی بسیار متنوع بوده و پختن و مهیا کردن هر یک به شیوه‌ای خاص انجام می‌شود.

بعضی غذاها به زمان پخت طولانی نیاز داشته و باید آرام آرام بپزد و آماده شود تا به اصطلاح حسابی جا بیفته، قورمه سبزی از این دسته غذاهاست. در آماده کردن برخی غذاها فقط با روغن و سرخ کردن سر و کار داریم؛ در این گروه می‌توان به کتلت و کوکوها اشاره کرد. غذاهایی هم هستند که زود و سریع آماده می‌شوند.

اما سخن امروز ما این است که برای تهیه هر غذا نیاز به ظروف مناسب داریم. یکی قابلمه می‌خواهد و دیگری ماهیتابه، یکی دیگ و آن یکی ظروف چدنی و… اما یکی از ظرف‌هایی که در میان خانم‌های خانه ویژه آنها که شاغل هستند طرفداران زیادی دارد و بسیاری از غذاها را در آن می‌توان پخت، زودپز است.

ده‌ها سال می‌شود که دیگ‌های زودپز در انواع مختلف موارد استفاده فراوانی در آشپزخانه‌ها داشته و دارد. امروزه البته زودپزهای جدید در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف با کارایی‌های فراوان‌تر از گذشته به بازار آمده است.

 

بیشتر بدانید:تعمیر زودپز تفال

 

نحوه عملکرد زودپز

تعمیر زودپز دسینی

مخترع دیگ زودپز فیزیکدانی فرانسوی بود به نام دنیس پاپن که این گونه دیگ را در سال ۱۶۷۹ اختراع کرد. نخستین زودپزهای آلومینیومی در سال ۱۹۱۵ ساخته شدند و در سال ۱۹۳۷ شخصی به نام آلفرد فیسلر زودپز کوچکی را برای مصرف در آشپزخانه‌های نوین به بازار آورد.

پختن مواد غذایی ممکن است در یک ظرف در بسته و تحت فشار به نام زودپز انجام شود. مکانیسم پخت غذا در زودپز بر اساس بالا رفتن نقطه جوش آب است. هر مایعی در یک دمای خاص شروع به جوشیدن می‌کند و این دما که به دمای جوش معروف است، برای آب ۱۰۰ درجه سانتی گراد است. اما نقطه جوش مایعات با بالارفتن فشار افزایش و با پایین آمدن فشار کاهش می‌یابد و در واقع کارایی اصلی زودپز دسینی هم به دلیل همین خاصیت مایعات است.

وقتی غذا را همراه مقداری آب در داخل ظرف قرار می‌دهیم و شروع به حرارت دادن آن می‌کنیم، آب شروع به جوشیدن و بخار شدن می‌کند. بخار آب به تدریج در داخل ظرف افزایش می‌یابد و باعث بالا رفتن فشار داخل ظرف می‌شود. به این ترتیب، نقطه جوش آب با افزایش فشار بالا می‌رود و به ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.  این روش، سرعت پخت را افزایش می‌دهد و ویتامین‌های غذا نیز بهتر در آن باقی می‌مانند.

بدنه دیگ زودپز را از جنس فولاد ضدزنگ یا آلیاژی از آلومینیوم می‌سازند. روی درپوش این وسیله هم یک دریچه اطمینان وجود دارد. وقتی فشار بخار آب به حدی می‌رسد که ظرف نمی‌تواند آن را تحمل کند، این دریچه باز می‌شود تا بخار آب از آن خارج شود. در محل اتصال درپوش به بدنه، حلقه‌ای لاستیکی وجود دارد که از خارج شدن بخار آب جلوگیری می‌کند.

 

 

 

زودپز دسینی

تعمیر زودپز دسینی

 

محصولات آشپزخانه دسینی به دلیل کیفیت بسیار بالا و طراحی های متنوع محصولات دسینی از استقبال زیادی بین مردم برخوردار است. اغلب مصرف کنندگان ایرانی فکر می کنند که محصولات دسینی ایتالیایی هستند درصورتیکه دسینی مجموعه ای از محصولات است که در کشورهای مختلف تولید می شود ولی به این دلیل که یک مدل آن به صورت مستقیم از ایتالیا وارد می شود و مواد اولیه سایر ظروف آن به غیر از زودپزها همگی ایتالیایی می باشد به برندی ایتالیایی در میان مردم شهرت پیدا کرده است.

زودپزهای دسینی بهترین وسیله برای پخت انواع گوشت و سبزیجات در کوتاه ترین زمان هستند. کافی است زودپز را پر از آب کرده و مواد را درون آن بریزید و بگذارید تا بپزد. پس از اتمام مرحله پخت، بخار از درون سوپاپ آن خارج شده و غذا آماده می باشد. مصرف انرژی زودپز بسیار کم بوده و می‌تواند خیلی سریع تر از گاز یا فر غذا را آماده کنید.

جدیدترین مدل های زودپز دسینی دارای امکاناتی چون موارد زیر است:

  • دارای برنامه پخت
  • دارای نشانگر فشار
  • دارای سوپاپ فشار و تخلیه بخار
  • باز و بسته شدن درپوش به‌صورت فشاری
  • دارای طراحی آسان باز شو و ایمن
  • محفظه داخلی مدرج
  • دارای سیستم قفل ایمنی جهت ممانعت از بازشدن درپوش آن در هنگام تشکیل بخار داخل زودپز
  • مجهز به سوپاپ روی درپوش ترای تخلیه فشار اضافه‌ داخل زودپز
  • جنس استیل مقاوم با قابلیت شست و شو در ماشین ظرفشویی

 

 

پختن مواد غذایی ممکن است در یک ظرف در بسته و تحت فشار به نام زودپز انجام شود. این روش، سرعت پخت را افزایش می‌دهد و ویتامین‌های غذا نیز بهتر در آن باقی می‌مانند.

 

نکات ایمنی و پیشگیری از تعمیر زودپز دسینی

تعمیر زودپز دسینی

دیگ‏ های زودپز با فشار بخار آب کار می‏کنند و در صورتی که بخار نتواند از ظرف خارج شود، زودپز تبدیل به یک بمب شده و منفجر می‏شود. برای پیشگیری از چنین حوادثی در خانه بهتر است نکات ایمنی را فراموش نکنید. برای انتخاب زودپز ایمن و مناسب و آشنایی با طریقه صحیح استفاده از این وسیله، به این نکات توجه کنید:

هنگام خرید زودپزهای استاندارد را انتخاب کنید. در میان زودپزهای استاندارد انواعی که مجهز به سیستم‏های ایمنی بیشتر و امکان برنامه‏ ریزی پخت هستند گزینه‏ های بهتری هستند. محصولاتی که به وسیله شرکت‏های معتبر ساخته شده و دارای نشان استاندارد هستند، هنگام ساخت دستورالعمل‏ های ایمنی را رعایت کرده و آزمایش‏ های ایمنی را انجام داده‏ اند.

هنگام خرید از فروشنده بخواهید تا طرز استفاده صحیح از محصول را به طور کامل به شما آموزش دهد. توضیحات او را به دقت گوش دهید و هر سوالی برای‏تان پیش آمد بپرسید.

قبل از استفاده دستورالعمل و دفترچه راهنمای محصول را به دقت بخوانید. هر وسیله ‏ای دستورالعمل استفاده مخصوص به خودش را دارد. مثلا در دفترچه راهنمای برخی زودپزها نوشته یک‌سوم ظرف را آب کنید و در برخی دیگر این مقدار تا نیم یا دو سوم حجم ظرف متغیر است.

زودپزهای مجهز به قفل ایمنی را انتخاب کنید. در برخی از زودپزهای قدیمی این امکان وجود داشت که بعد از بالا رفتن فشار بخار داخل ظرف، در زودپز به طور ناگهانی باز شود و ایجاد حادثه کند.

با در نظر گرفتن نکات ایمنی، زودپز های جدید طوری طراحی شده‏اند که مجهز به قفل داخلی هستند و تا زمانی که بخار آب داخل ظرف وجود دارد امکان باز شدن در وجود ندارد.

زودپزها در طرح‏ها و اندازه‏های مختلف در بازار وجود دارد. بهتر است زودپزهایی را انتخاب کنید که یک دسته بلند در یک سمت و دسته کوتاهی در سمت دیگر دارند، چون در این صورت امکان باز و بسته کردن در راحت‏ تر بوده و حمل و نقل و جا به جا کردن ظرف بهتر انجام می‏شود.

در ضمن بلند بودن دسته موجب می‏شود دسته ظرف خیلی داغ نشود و هنگام برداشتن ظرف، ناگهان از دست‏تان رها نشود. البته برای پیشگیری از چنین اتفاقی توصیه می‏شود برای برداشتن و جا به جا کردن زودپز پس از پخت غذا حتما از دستکش و دستگیره آشپزی استفاده کنید.

تعمیر زودپز دسینی

زودپزهای مجهز به شیر خروج بخار اضطراری را انتخاب کنید. در این زودپزها موارد ایمنی در نظر گرفته شده و در صورت زیاد شدن فشار بخار، در زودپز جدا نمی‏شود و محتویات ظرف در آشپزخانه پخش نمی‏شود.

برای پیشگیری از این اتفاق، یک شیر خروج فشار اضطراری در نظر گرفته شده است که در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار فعال می‏شود. در این زودپزها نشانه اولیه بالا رفتن بیش از حد فشار صدایی شبیه سوت است که فرد را از خطر مطلع می‏کند. در صورت عدم توجه افراد و ادامه این روند شیر خروج فشار اضطراری فعال می‏شود.

به هیچ وجه مواد غذایی با دانه‏ های ریز و غذاهایی که هنگام پخت ایجاد لعاب و یا کف می‏کنند را در زودپز نپزید. چون ممکن است ذرات غذا همراه کف بالا آمده و روزنه خروج فشار را مسدود کنند. نمونه این غذاها انواع غلات مانند بلغور گندم و جو پرک شده، ماکارونی و رشته فرنگی، سیب و حبوبات دانه‏ ریز هستند.

پس از اتمام پخت و خاموش کردن شعله گاز سوپاپ اطمینان را برای خروج بخار آزاد کنید. درب زودپز را قبل از توقف کامل و پایین آمدن سوپاپ اطمینان باز نکنید.

بدنه دیگ‏های زودپز معمولا از جنس استنلس استیل یا همان فولاد ضد زنگ یا آلیاژی از آلومینیوم است. انواع این استیل به دلیل مقاومت بالا، توزیع حرارت و سیاه شدن مناسب‏تر هستند.

در محل اتصال درپوش به بدنه زودپز، حلقه‌ای لاستیکی وجود دارد که از خارج شدن بخار آب جلوگیری می‌کند. مطمئن شوید که حلقه لاستیکی دیگ سالم است و در جای خود محکم شده است. فاسد بودن، پاره بودن و درست قرار نگرفتن حلقه لاستیکی ممکن است موجب سر رفتن غذا و خاموش شدن شعله گاز شود.

روی درپوش زودپز یک دریچه اطمینان وجود دارد. وقتی فشار بخار آب به حدی می‌رسد که ظرف نمی‌تواند آن را تحمل کند، این دریچه باز می‌شود تا بخار آب از آن خارج شود. قبل از بستن در زودپز سوپاپ یا دریچه اطمینان و روزنه خروج بخار را بررسی کنید و از باز بودن آن مطمئن شوید.

پس از هر بار استفاده از زودپز دریچه اطمینان و حلقه لاستیکی را به دقت بشویید. در صورت لزوم و وجود پارگی و خرابی، حلقه لاستیکی را تعویض کنید.

هرچند وقت یک‌بار پیچ دسته زودپز را سفت کنید. در صورت شل بودن پیچ دسته‌ها، ممکن است هنگام حمل زودپز از دست شما رها شود و خطر سوختگی و آسیب‌دیدگی به وجود بیاید.

اگر در زودپز نیاز به تعمیر داشت، آن را سریع تعمیر کنید و تا قبل از آن، از زودپز استفاده نکنید.

 

زودپزها در طرح‏ها و اندازه‏های مختلف در بازار وجود دارد. بهتر است زودپزهایی را انتخاب کنید که یک دسته بلند در یک سمت و دسته کوتاهی در سمت دیگر دارند، چون در این صورت امکان باز و بسته کردن در راحت‏ تر بوده و حمل و نقل و جا به جا کردن ظرف بهتر انجام می‏شود.

موارد نیازمند تعمیر زودپز دسینی

رایجترین مشکلات زودپز دسینی به شرح زیر است:

  • بسته نشدن درب زودپز
  • صدا دادن زودپز
  • نپختن غذا در زودپز
  • خراب شدن سوپاپ ایمنی

 

در مدل های برقی زودپز دسینی نیز ممکن است این مشکلات دیده شود:

  • روشن نشدن زودپز
  • کار نکردن تایمر زودپز
  • شکسته شدن دیگ قابل جدا شدن
  • صفحه نمایشگر معیوب شده است
  • کنده شدن روکش نچسب ظرف
  • معیوب شدن سوپاپ ایمنی
  • ضربه خوردن زودپز
  • خراب شدن سیم رابط و دوشاخه

 

بیشتر بدانید:علت بخار ندادن بخارشوی

 

مرجع تخصصی تعمیر زودپز دسینی

دیگ‏های زودپز با فشار بخار آب کار می‏کنند و در صورتی که بخار نتواند از ظرف خارج شود، زودپز تبدیل به یک بمب شده و منفجر می‏شود. برای پیشگیری از چنین حوادثی در خانه بهتر است نکات ایمنی را فراموش نکنید.

یدک تعمیر به عنوان یک مرکز تعمیرات،با ضمانت 90 روزه، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد. در یدک تعمیر متخصصین ما در تمامی لاین ها، من جمله تعمیر زودپز دسینی، با تعمیر کامل کالا و همچنین تست کامل آن و تعویض سوپاپ، بهترین خدمات را به شما عرضه میدارند.

همچنین با یدک تعمیر، آسوده باشید که قطعات زودپز شما، با جایگزین اصل و فاابریک آن تعویض خواهد شد. همچنین مشتریان ما با دریافت اشتراک، می توانند از تخفیف های ویژه شرکت بهره مند گردند. جهت اطلاعات بیشتر با شماره تماس های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

چرا زودپز دیر میپزه؟

دفرمه شدن واشر دور درب زودپز، خراب شدن سوپاپ اطمینان و سوپاپ تنظیم و تغییر حالت دادن درب زودپز باعث می شود تا غذای درون آن کامل پخته نشود.

چرا زودپز میترکد؟

در صورتیکه زمان پخت در زودپز طولانی باشد و آب درون زودپز خشک شود و یا غذاهای لعاب داری چون جو، ماکارونی درون آن پخته شود امکان ترکیدگی زودپز وجود دارد.

نظرات و سوالات کاربران

  1. ببخشید به جای این همه
    توضیحات اضافه بیاید تعمیر کاراتون معرفی کنید.
    یک ساعت وقت ما رو میگیریدکه چی واقعا خسته کننده است.

  2. عرض سلام و احترام
    من زودپز یونیک دسته دار دارم
    موقعی که میخوام استفاده کنم از بخار فقط از سوپاپ روی دسته اون همون سوپاپ مسدود کننده بخار خارج میشه
    مشگلی داره یا خارج شدن بخار از اون ایرادی نداره
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top تماس با کارشناسان