skip to Main Content
Rate this post

تخلیه نشدن آب در ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات رایج در این دستگاه است که می تواند علت های مختلفی داشته باشد. معمولاً علت های ساده این اتفاق که شامل گرفتگی لوله ها، فاضلاب یا فیلتر درون دستگاه است توسط افراد عادی قابل حل است. اما اگر این اتفاق به علت خرابی و یا معیوب شدن قطعات داخلی دستگاه باشد برای رفع آن و تعمیر ماشین ظرفشویی باید به تعمیرکاران و یا استادکاران با تجربه مراجعه کنید.

در این مقاله قصد داریم که به یک سری علت های عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی اشاره کنیم.

 

بیشتر بدانید: آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی

 

علت تخلیه نشدن آب در ماشین ظرفشویی

علت تخلیه نشدن آب در ماشین ظرفشویی را می توان به به طور کل در دو حالت خلاصه کرد:

  • مسیر تخلیه آب؛ لوله ها، فاضلاب و فیلترها دچار گرفتگی شده باشند که باعث جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی می شود.
  • ایرادات فنی و معیوب بودن برخی قطعات مانند پمپ، شیر و غیره …

برخی موارد را افراد عادی می توانند بررسی کرده و این مشکل را برطرف سازند اما برای برای عیب یابی ماشین ظرفشویی و قطعات آن لازم است که برای جلوگیری از ایجاد خسارت های بیشتر به تعمیرکاران تجربه مراجعه کنید.

 

اگر مسیر تخلیه آب از دستگاه به سینک فاضلاب مسدود نباشد ممکن است که مشکل عدم تخلیه آب مربوط به پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی باشد.

 

لوله فاضلاب و تخلیه نشدن آب در ماشین ظرفشویی

تخلیه نشدن آب در ماشین ظرفشویی

ممکن است که اشکال عدم تخلیه آب مربوط به مسیر تخلیه فاضلاب باشد و ربطی به ماشین ظرفشویی نداشته باشد. اگر لوله فاضلاب مسدود باشد امکان تخلیه آب از طریق آن وجود ندارد و باید خاطرنشان کرد این کار را می توانید با مراجعه به یک لوله کش متخصص این مشکل را برطرف کنید.

 

تخلیه نشدن آب در ماشین ظرفشویی: شیلنگ تخلیه آب

شیلنگ یا لوله تخلیه آب در پشت دستگاه قرار داشته و از یک سمت به پمپ تخلیه و از سمت دیگر به سینک ظرفشویی و لوله فاضلاب خانه شما وصل است و یکی از دلایل عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی می تواند مربوط به شیلنگ تخلیه آب باشد.

در این باره مواردی که باید چک شوند عبارتند از:

  • برطرف کردن هرگونه پیچ و خم در شلنگ تخلیه آب
  • نصب صحیح شیلنگ تخلیه بر طبق دفترچه راهنما و رعایت ارتفاع، حلقه یا پیچ جهت کمک کردن به پمپ و برنگشتن فاضلاب، قرار گرفتن صحیح در داخل لوله فاضلاب، اتصال صحیح به بدنه و غیره…
  • اطمینان از مسدود نبودن جریان آب در داخل شلنگ به وسیله باز کردن آن از دستگاه و امتحان کردن آن
  • عوض کردن شلنگ تخلیه در صورت مشکل داشتن شلنگ فعلی

 

فیلتر تخلیه در ماشین ظرفشویی

تخلیه نشدن آب در ماشین ظرفشویی

فیلتر تخلیه برای جلوگیری از ورود خرده ریزه های غذا به داخل پمپ و شلنگ تخلیه تعبیه شده است که مانع از گرفتگی و مسدود شدن آنها و آسیب رسیدن به پمپ می شود. اما گاهی اوقات ورود آشغال های کوچک و باقی مانده های غذا داخل خود فیلتر باعث مسدود کردن آن و تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی می شود.

فیلتر ظرفشویی به صورت یک سیلندر پلاستیکی در کف دستگاه و زیر بازوی آب پاش قرار دارد. شما می توانید بر خلاف جهت عقربه های ساعت فیلتر را چرخانده و آن را به سمت بالا بکشید تا خارج شود سپس می توانید فیلتر را تمیز کرده و به خوبی بشویید.

 

پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

تخلیه نشدن آب در ماشین ظرفشویی

پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی در زیر آن و در پشت پنل قرار گرفته است و به همراه یک بازو و یک قطعه الکترومغناطیسی مجموعه ای را با هدف تخلیه آب از دستگاه تشکیل می دهد. در صورتی که اگر مسیر تخلیه آب از دستگاه به سینک فاضلاب مسدود نباشد ممکن است که مشکل عدم تخلیه آب مربوط به پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی باشد. باید خاطر نشان کرد که بررسی فنی پمپ تخلیه پس از خارج کردن آن باید توسط تعمیرکار حرفه ای و با تجربه صورت گیرد.

 

برد الکترونیکی در ماشین ظرفشویی با ارسال دستور مراحل کار به قطعات مختلف دستگاه اگر دچار مشکل شود ممکن است که دستگاه قادر به تخلیه آب نباشد.

 

برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی

تخلیه نشدن آب در ماشین ظرفشویی

برد الکترونیکی در ماشین ظرفشویی وظیفه ارسال دستور مراحل کار به قطعات مختلف دستگاه را بر عهده دارد. این قطعه با ارسال کردن دستورات و برقراری جریان الکتریکی به سایر قطعات باعث عملکرد آنها در زمانی خاص می شود. در صورت وجود ایراد در برد الکترونیک دستگاه ممکن است که قادر به تخلیه آب نباشد. در این صورت باید برای تعمیر و یا تعویض این قطعه به تعمیرکار یا استادکار با تجربه مراجعه کرد.

 

 

بیشتر بدانید: علت پخش نشدن شوینده در ماشین ظرفشویی

 

نتیجه گیری

عدم تخلیه آب در ماشین ظرفشویی ممکن است که به خاطر گرفتگی و مسدود شدن لوله ها، فاضلاب و یا فیلتر درون دستگاه باشد که به وسیله افراد عادی هم قابل حل است. اما اگر این مشکل بخاطر وجود ایراد در پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی و یا برد الکترونیکی که وظیفه ارسال دستورات به قطعات مختلف را برعهده دارد باشد برای تعمیر و تعویض این قطعات باید به تعمیرکاران با تجربه مراجعه کنید.

شرکت یدک تعمیر با در اختیار داشتن تعمیرکاران و استادکاران ماهر و متخصص، ارایه دهنده بهترین خدمات تعمیراتی برای وسایل خانگی شما است. شما می توانید برای بهره مندی از خدمات تعمیراتی با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

 

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top تماس با کارشناسان