skip to Main Content
5/5 - (2 امتیاز)

مواقعی پیش می آید که هنگام لمس بدنه ماشین ظرفشویی دچار برق گرفتگی بشوید. برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

بسیاری از ما ممکن است موقع مواجهه با برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی چنین تصور کنیم که ایراد از سیستم برق کشی ساختمان و یا اتصالی دستگاه است اما موضوع می تواند ریزتر باشد.

سیستم ماشین ظرفشویی و جریان برق

یک دستگاه ماشین ظرفشویی همچون ماشین لباسشویی دارای شیربرقی، موتور، هیتر، پمپ تخلیه، برد الکترونیکی و سیم کشی است.

اشکال در هرکدام از سیستم های بالا می تواند به برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی منجر شود؛ البته این برق گرفتگی شدت و ضعف خواهد داشت. برای بررسی چرایی برق گرفتگی به هنگام لمس بدنه ماشین ظرفشویی، باید موارد بالا را به تفکیک بررسی کرد. اما پیش از همه این اجزای داخلی باید به سراغ سیم اتصال به زمین یا سیم ارت برویم.

بیشتر بدانید: ۵ علت صدا دادن ماشین ظرفشویی

آیا دستگاه شما به ارت متصل شده است؟

سیم ارت برای خیلی ها آشنا است؛ اکثر ساختمان های امروزی مجهز به چاه ارت هستند و در نتیجه بار الکتریسیته از طریق سیم کشی مخصوص به این چاه منتقل می شود. اما در ساختمان های قدیمی تر که خبری از چاه ارت نیست، برخی سیم ارت را به لوله آب وصل می کنند.

اشکال اصلی همینجا بروز می کند؛ در حقیقت اتصال سیم ارت به لوله آب نه تنها بار الکتریسیته را جا به جا نمی کند که سبب برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی یا لباسشویی می شود.

شاید بپرسید پس سیم را باید کجا وصل کنیم؟ اگر ساختمان شما چاه ارت نداشت، سیم را باید به یک لوله فلزی (غیر از لوله آب) یا ستون فلزی ساختمان متصل کنید.

برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی

وجود نشتی آب از دستگاه

اگر خیال تان از بابت سیم ارت راحت است، باید به سمت دستگاه برویم اما پیش از آنکه اجزای داخل دستگاه را زیر ذره بین ببرید، بهتر است نگاهی به اطراف دستگاه بیندازید.

در حقیقت یکی از دلایل برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی ممکن است مرتبط با آب دادن دستگاه باشد. آب ریزی در کف دستگاه می تواند سبب ایجاد اتصالی شده و جریان الکتریسیته را به سمت بدنه دستگاه هدایت کند.

طبیعتا اگر نشت آب منجر به نشت برق شده باشد، می توانید آثار آن یعنی آب ریختگی روی زمین را ببینید.

اشکال در سیم کشی دستگاه

اما همانطور که اشاره شد در برخی از موارد ممکن است برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی مرتبط با درون دستگاه باشد.
در حقیقت دستگاه نیز عمر مفیدی دارد و پس از مدتی دچار استهلاک و پوسیدگی تجهیزات درونی می شود.

یکی از تجهیزاتی که در معرض خرابی قرار دارد، سیم کشی دستگاه است. اگر روکش سیم از بین برود یا به دلیل مرور زمان و تکان های ناشی از کارکرد دستگاه کابلی با بدنه اتصال پیدا کند، سبب نشت برق به بدنه دستگاه خواهد شد.

بیشتر بدانید: علت برق داشتن بدنه پکیج

از نیم سوز شدن موتور تا خرابی هیتر

قطعاتی همچون موتور و گرم کن دستگاه به سیم ارت مجهز هستند، چنانچه این قطعات دچار اشکال شوند جریان برق آن نیز دچار عیب و ایراد خواهد شد.

به عنوان مثال اگر الکتروموتور نیم سوز شود، جریان برق به بدنه دستگاه راه پیدا خواهد کرد و سبب برق گرفتگی می شود. این قطعه به بدنه دستگاه متصل است و هنگام سوختگی همچون سدی شکسته در مقابل جریان برق خواهد شد.

همین مکانیزم به هنگام اشکال برای المنت گرم کن نیز رخ خواهد داد؛ به عبارت دیگر وقتی که المنت نیم سوز شود جریان برق به بدنه راه پیدا می کند و شما آن را به صورت برق گرفتگی احساس خواهید کرد.

برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی

برای رفع برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی چه باید کرد؟

رفع اشکال در برق قطعا تعمیرکاران حرفه ای را می طلبد و به هیچ عنوان خودتان وارد عمل نشوید؛ تنها مورد مثل سیم ارت را چک کرده و همچنین ببینید آیا نشتی آب وجود دارد یا خیر.

برای بررسی سایر موارد و دلایل برق داشت بدنه ماشین ظرفشویی حتما با مراکز تعمیرمجاز تماس بگیرید تا موضوع به صورت تخصصی بررسی و رفع شود.

تعمیرات ماشین ظرفشویی در شرکت یدک تعمیر

برای رفع مشکل برق داشتن ظرفشویی  باید حتما دستگاه توسط متخصص بررسی شده و سپس اقدامات لازم جهت تعمیر ظرفشویی صورت گیرد.

لازم به ذکر است اگر شما در نگهداری و استفاده درست ماشین ظرفشویی دقت داشته باشید مسلما شاهد خرابی زود هنگام آن نخواهید بود.

شرکت یدک تعمیر متخصص در تعمیر لوازم خانگی و ارائه دهنده خدمات با کیفیت تعمیراتی و با ضمانت ۹۰ روزه همواره رضایت مشتریان خود را طی بیش از ۳۰ سال ارائه خدمات تعمیر لوازم خانگی بدست آورده است.

تکنسین های متخصص و با سابقه شرکت یدک تعمیر کلیه خدمات تعمیراتی شما را با استفاده از قطعات فابریک و اصل شرکتی، به سرعت و با بهینه ترین قیمت انجام می دهند.

چنانچه در این مدت دستگاه شما مشکل مشابهی پیدا کند به رایگان تعمیر خواهد شد.

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top تماس با کارشناسان