skip to Main Content
5/5 - (2 امتیاز)

شاید تصور کنید که مایکروفر تنها دارای سیستم تولید اشعه برای گرم کردن غذا است، اما سیستم های دیگری چون موتور گردان مایکروفر، سیستم فن، کنترل پنل و… در عملکرد این وسیله ایفای نقش می کنند.

سیستم موتور گردان مایکروفر وظیفه چرخاندن سینی کف دستگاه در مقابل اشعه را بر عهده دارد و از سینی، ریل، کوپلینگ و موتور تشکیل شده است.

سیستم موتور مایکروفر

نیروی ایجاد شده توسط موتور، سینی درون محفظه را می چرخاند و این عمل به پختگی یکنواخت مواد غذایی کمک می‌کند. این نیرو توسط کوپلینگ مایکروفر به ریل و سینی دستگاه منتقل می شود که خود آن نیز دارای شفت، ریل، غلتک و سینی است.

چرخیدن صفحه مایکروفر باعث پخت یکنواخت مواد غذایی می شود. ایراد در هر کدام از اجزای این سیستمی که ذکر شد به ویژه موتور، گرم کردن یا پخت غذا را با اشکال اساسی مواجه می کند.

بیشتر بدانید: علت روشن نشدن چراغ مایکروفر

سیستم موتور مایکروفر

موتور گردان

موتور گردان مایکروفر در قسمت زیرین دستگاه پنهان است. این موتور ها به دو جهت چرخش دارند، (گاهی به چپ و گاهی برعکس) و ولتاژ کاری آن ها در اکثر دستگاه ها 220 ولت است.

همچنین اهم سیم پیچ موتور گردان نیز بین ۱۰ تا ۲۰ کیلو اهم قرار دارد. اگر این موتور دچار اشکال شود، عمدتاً سر و صدای زیادی تولید خواهد کرد، یا اینکه سینی چرخش نخواهد داشت. موتور کوپلینگ تعمیرپذیر نیست و در صورت خرابی باید تعویض شود.

شفت موتور مایکروفر

شفت نقش انتقال دهنده قدرت موتور گردان مایکروفر به صفحه یا سینی را ایفا می کند. این قطعه به کوپلینگ متصل می شود.

شفت یا محور ممکن است که دارای چرخ دنده نیز باشد. در مایکروفر این قطعه به سینی متصل می شود و قدرت موتور کوچک کف دستگاه را به سینی ای انتقال می دهد که در دو حالت می چرخد و به پخت یا گرم کردن غذا کمک می کند.

ریل مایکروفر و موتور گردان

ریل مایکروفر و موتور گردان

دیگر وسیله مرتبط با موتور گردان مایکروفر، ریل ثابت کف دستگاه است؛ این ریل به صورت دایره بوده و سینی روی آن سوار می شود.

چنانچه ریل دستگاه آسیب ببیند، چرخش سینی نیز با سر و صدا یا لرزش های فراوان همراه خواهد بود. معمولاً اگر ریل ساییده شود، باید آن را تعویض کرد.

غلتک های سینی مایکروفر

نیروی وارده از موتور مایکروفر، سینی را روی ریل به حرکت در می آورد اما این حرکت نیازمند غلتک است. وظیفه غلتک نگه داشتن سینی بر روی ریل است؛ بنابراین نباید ظرف کف مایکروفر را بیش از اندازه تعیین شده سنگین کرد زیرا می تواند به خرابی غلتک منجر شده و چرخش آن را با مشکل مواجه کند.

سینی مایکروفر

سینی مایکروفر

در نهایت اینکه سینی ساخته شده از جنس پیرکس بر روی شفت متصل به موتور گردان مایکروفر و ریل ها سوار می شود. سینی گردان مایکروفر دارای 3 زائده در قسمت زیرین است.

این برآمدگی ها روی ریل چرخان چفت شده و سینی بر روی این ریل به گردش در می آید. مرکز سینی گردان ماکروفر نیز برای چفت شدن بهتر با موتور گردان به صورت آج دار طراحی می شود.

بیشتر بدانید: کار نکردن صفحه لمسی مایکروفر

نکته پایانی

در این مطلب تلاش شد به این سؤال پاسخ داده شود که موتور گردان مایکروفر چیست؟ همانطور که اشاره شد این وسیله بخشی از سیستم مرتبط با چرخاندن سینی در کف مایکروفر است و در صورت خرابی، عمل کرد مایکروفر را کاملاً مختل می کند که در این صورت به خدمات تعمیر مایکروفر نیاز خواهید داشت.

چنانچه به خدمات تعمیر ماکروفر نیاز دارید، می توانید از یدک تعمیر کمک بگیرید. یدک تعمیر متخصص در تعمیر لوازم خانگی، خدمات پس از فروش، آموزش تخصصی تعمیر انواع لوازم خانگی و فروش قطعات یدکی لوازم خانگی با پشتوانه تجربه تعمیرگاه لوازم خانگی ذنوبی و با بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت در این زمینه، آماده ارائه خدمات به شما است.

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top تماس با کارشناسان