skip to Main Content
Rate this post

بسیاری از ماشین ظرفشویی ها از جمله ماشین ظرفشویی بوش تحت عنوان Silent یا بی صدا تولید می شوند، بنابراین کوچکترین نویز، ما را برای علت صدای ماشین ظرفشویی بوش کنجکاو می کند.

علت صدای ماشین ظرفشویی می تواند به موارد مختلفی مربوط باشد، بعضی از این دلایل جدی هستند و نیاز به خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی دارند و برخی دیگر چندان جدی نیستند و با یکی دو تمهید مختصر بر طرف می شوند.

چرا ماشین ظرفشویی بوش صدا می دهد؟

بیشتر اوقات صدا دادن ماشین ظرفشویی بوش شما در هنگام چرخه شستشوی دستگاه امری کاملا عادی است. مواردی همچون قرار گرفتن نامناسب ظروف و تراز نبودن دستگاه از جمله اصلی ترین علت صدای ماشین ظرفشویی بوش است که نیازی به تعمیر دستگاه ندارد.

اما در برخی از موارد نیز این سر و صدا به گرفتگی لوله ها، خرابی موتور و مواردی از این دست باز می گردد. در ادامه بیشتر به این موارد و صدای حاصل از آن ها پرداخته ایم.

بیشتر بدانید: ۵ علت خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی بوش صدای جیر جیر می دهد

برخی از ماشین های ظرفشویی مجهز به یک سوییچینگ الکتریکی موتوری در پنل هستند؛ این بخش هنگام کارکرد موتور و شستشوی ظروف صدایی ایجاد می کنند که به جیر جیر شباهت دارد بنابراین علت صدای ماشین ظرفشویی بوش است. این صدا عادی بوده و جای نگرانی ندارد.

با این حال اگر ماشین ظرفشویی بوش در حین کار و به طور ناگهانی شروع به جیر جیر کرد، فرآیند شستشو را متوقف کرده، آب دستگاه را تخلیه کرد واجازه دهید بخار درون آن از بین برود. سپس قفسه ی زیرین را بیرون بکشید و چک کنید که چیزی دور پروانه ی تخلیه ی آب (پره های پلاستیکی چرخان) گیر نکرده باشد.

اگر این صدا ادامه داشت، پروانه را در بیاورید و چک کنید موادی در ناحیه ی تیغه هلی کوپتری آن نچسبیده باشد. چک کردن دریچه آب نیز ضروری است. اگر این صدا بیشتر می شود یا اخیراً شروع شده با یدک تعمیر تماس بگیرید.

علت صدای ماشین ظرفشویی بوش؛ دستگاه وز وز می کند

این صدا که عادی است، زمانی ایجاد می شود که ماشین ظرفشویی در حال هدایت آب به سمت تخلیه است؛ همچنین وقتی قسمت دفع مواد غذایی در طول چرخه شستشو کار می کند.

اگر صدای وز وز به تدریج بلند و شبیه صدای کوبیدن شد، ممکن است مشکل هوا گرفتگی در لوله ی آب ایجاد شده باشد و علت آن است که فشار سریع آب باعث ضربه لوله ها به اطراف خود می شود.

خرابی فن ماشین ظرفشویی و ایجاد سر و صدا در دستگاه

بیشتر ماشین ظرفشویی ها طی شستشوی منظم نوعی صدای وز وز ایجاد خواهند کرد. با این حال اگر متوجه شده اید که این صدای معمول وز وز ماشین شما بلندتر شده است، ممکن است علت صدای ماشین ظرفشویی بوش شما مربوط به خرابی فن باشد.

علت صدای ماشین ظرفشویی بوش؛ دستگاه وز وز می کند

علت شنیده شدن صدای جیغ از ماشین ظرفشویی بوش

گاهی اوقات علت صدای ماشین ظرفشویی بوش به ویژه در دستگاه های نو به خاطر خشک بودن محفظه است. در حقیقت این صدا شبیه به نوعی صدای جیغ خواهد بود.

ماشین های نو ممکن است آبی در خود نداشته باشند که این امر باعث ایجاد صدای جیغ مانند یا تلق تلق می شود. این مشکل زمانی که برای طولانی مدت از دستگاه خود استفاده نکنید نیز رخ می دهد.

صدای تلق تلق کردن ماشین ظرفشویی بوش

در صورتی که ظروف و وسایل آشپزخانه به درستی در قفسه های ماشین ظرفشویی بوش قرار نگرفته باشند، می توانند علت صدای ماشین ظرفشویی بوش بشوند.

به هر حال، اگر بین ظروف فاصله ایجاد نکنید و ظروف را روی هم سوار کنید، به هم دیگر برخورد کرده و صدایی بلند ایجاد می کنند. همچنین ممکن است مشکلی در لوله ها وجود داشته باشد. گاهی اوقات صدای تق تق ماشین می تواند به خرابی موتور مرتبط باشد.

اگر شک دارید که صدا دادن ماشین ظرفشویی بوش از ظروف داخل آن نیس، ماشین ظرفشویی خود را خالی کرده و بدون ظروفی در آن روشن و تست کنید.

صدای شکستگی از ماشین ظرفشویی

صدای شکستگی از ماشین ظرفشویی

اگر در وسط چرخه ی شستشو صدای بلند شکستگی شنیدید، بدانید که این علت  صدای ماشین ظرفشویی بوش در این مورد به باز بودن محفظه مواد شوینده بر می گردد.

اگر به طور مداوم این صدا را در حین شستشو شنیدید، ممکن است صدایی عادی باشد که دستگاه هنگام تخلیه ی آب از داخل (که چندین بار در طول هر چرخه انجام می شود)، ایجاد می کند.

همچنین اگر ماشین ظرفشویی شما مدلی است که دارای محفظه ی مواد شوینده ی مایع می باشد که شما باید برای بسته شدن آن را فشار دهید، این امر کاملا عادی است.

بیشتر بدانید: برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی

نکته پایانی

در این مطلب به برخی از موارد که می توانند دلایل و علت صدای ماشین ظرفشویی بوش باشند پرداختیم اما به یاد داشته باشید که اگر اخیراً این سر و صداها ایجاد شده و روند افزایشی به خود گرفته یا با علائمی همچون بوی سوختگی و طولانی شدن فرآیند شستشو همراه است، حتماً باید دستگاه شما بررسی شود.

شما می توانید برای درخواست تعمیر ظرفشویی بوش به وبسایت یدک تعمیر مراجعه کنید. یدک تعمیر با در اختیار داشتن تجهیزات تعمیراتی ویژه و قطعات یدکی فابریک، تعمیرگاه تخصصی لوازم خانگی به شمار می رود.

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top تماس با کارشناسان