skip to Main Content
5/5 - (1 امتیاز)

خنک نکردن آبسردکن یکی از مشکلات رایج این دستگاه است که علل مختلفی برای آن تعریف شده است. برای رفع این مشکل باید به صورت جداگانه بخش‌های مختلف دستگاه مورد بررسی قرار بگیرد. این اتفاق به خصوص در فصل تابستان و در مکان های پر تردد که میزان استفاده از دستگاه زیاد است گزارش می شود. از آنجاییکه که دستگاه آبسردکن مانند بسیاری از دستگاه‌های امروزی دارای پیچیدگی هایی در ساختار خود است. بنابراین بهتر است که برای تعمیر آبسردکن و رفع مشکلات فنی دستگاه به یک تعمیرکار با تجربه و آشنا با برند دستگاه خود مراجعه کنید.

 

بیشتر بدانید: تعمیر آبسردکن گوسونیک

 

دلیل خنک نکردن آبسردکن: اتصالات برق آبسردکن

در دستگاه های آبسردکن استیل و معمولی نمایشگر یا چراغ راهنمایی تعبیه نشده است. به همین دلیل باید دوشاخه برق دستگاه را در مرحله اول بررسی کنید و مطمئن شوید که دستگاه به برق متصل است یا خیر. در برخی آبسردکن های فانتزی و چند منظوره چراغ هایی بر روی بدنه تعبیه شده که به راحتی از روی آنها می توان تشخیص داد که دستگاه به برق متصل است یا نه. همچنین شایان ذکر است که سوئیچ های پشت دستگاه آبسردکن را باید بررسی کنید چرا که اگر وضعیت کلیدهای دستگاه در حالت خاموش باشد دستگاه آب را سرد نخواهد کرد.

 

قطعه اورلود یا رله استارت

خنک نکردن آبسردکن

اورلود قطعه ای است که وظیفه آن محافظت از تجهیزات داخلی دستگاه در برابر اضافه بار الکتریکی و یا حرارت اضافی است. در دستگاه آبسردکن قطعه اورلود بر روی کمپرسور نصب شده است که می تواند از آسیب رسیدن به موتور در برابر جریان الکتریکی قوی و یا حرارت بیش از حد کمپرسور جلوگیری کند. این قطعه محافظتی جریان برق قطعه کمپرسور را به موقع خاموش می کند تا به دستگاه آسیب وارد نشود. قطعه اورلود در آبسردکن ها از نوع حرارتی است و در شرایط مختلف فعال می شود. از جمله مواردی که سبب فعال شدن قطعه اورلود و در نتیجه قطعی برق کمپرسور می شود باید به این نکات اشاره کرد:

  • ولتاژ برق ورودی دستگاه دچار افت و یا افزایش بار الکتریکی شود.
  • گاز سرد کننده کاهش پیدا کند.
  • ترموستات دچار خرابی شود.
  • قطعه کمپرسور دستگاه خراب شود.
  • دمای محیط دستگاه آبسردکن بیش از حد گرم شود و قطعه کمپرسور بیش از حد داغ کند. در این صورت اورلود دستگاه فعال می شود.

اگر شرایط عادی نکات اشاره شده در بالا بدون ایراد باشند اما رله استارت کمپرسور اتومات کرده باشد، باید قطعه اورلود مورد بررسی قرار بگیرد. برای آزمایش سلامت قطعه اورلورد می توان از اهم متر استفاده کرد. بدین صورت که در شرایط عادی اورلود باید متصل باشد و جریان الکتریکی از آن عبور کند. در غیر این صورت قطعه دارای مشکل است و باید به تعویض اورلود اقدام نمود.

 

اگر دستگاه آبسردکن آب را خنک نمی‌کند ممکن است که ولتاژ برق ورودی آبسردکن کمتر از ۲۰۰ ولت باشد. برای آزمایش ولتاژ برق محل قرار گیری آبسردکن می توانید از اوومتر استفاده کنید.

 

دلیل خنک نکردن آبسردکن: ولتاژ برق محل مورد استفاده دستگاه

اگر دستگاه آبسردکن آب را خنک نمی‌کند ممکن است که ولتاژ برق ورودی آبسردکن کمتر از ۲۰۰ ولت باشد. برای آزمایش ولتاژ برق محل قرار گیری آبسردکن می توانید از اوومتر استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که باید اوومتر را در حالت اندازه گیری برق شهری تنظیم کنید.

 

خراب شدن موتور دستگاه

خنک نکردن آبسردکن

موتور و یا کمپرسور دستگاه آبسردکن مهمترین بخش آن است که عملیات فشرده سازی و انتقال گاز سرد کننده به وسیله آن صورت می گیرد. در آبسردکن ها به طور معمول از موتورهای هرماتیک استفاده می شود و باید گفت که این موتورها به صورت بسته تولید می‌شوند که در نتیجه غیر قابل تعمیر هستند. به همین دلیل گر موتور دستگاه دچار مشکل شود باید آن را با یک موتور مشابه عوض کنید. در زمان خرابی موتور دستگاه معمولاً صدای چکه آب از آن ایجاد می شود و آب را اصلا خنک نمی کند. در چنین حالتی معمولا کندانسور دستگاه نیز به صورت مداوم کار می کند.

 

خراب شدن فن آبسردکن و قطعه کندانسور

کندانسور قسمتی از دستگاه آبسردکن می باشد که نوعی مبدل حرارتی است و به وسیله آن گاز دستگاه دوباره به حالت مایع تبدیل می‌شود. در این بخش از دستگاه آبسردکن معمولاً از فن نیز استفاده می‌شود. حالا اگر فن دستگاه در این قسمت به خوبی کار نکند دستگاه آبسردکن آب را خنک نمی‌کند. در این صورت باید موتور کندانسور و فن دستگاه مورد بررسی قرار بگیرد که اگر مانعی سبب گیر کردن فن دستگاه شده باشد باید آن را برطرف نمود و همچنین در صورت خرابی موتور کندانسور باید آن را تعمیر و یا تعویض کرد.

 

دلیل خنک نکردن آبسردکن: خراب شدن قطعه ترموستات آبسردکن

خنک نکردن آبسردکن

اگر قطعه ترموستات در دستگاه آبسردکن خراب شود در این حالت نیز آب خنک نخواهد شد. البته در این باره نیز باید ولوم ترموستات مورد بررسی قرار بگیرد که اگر ترموستات در درجه پایین باشد و یا این که به خوبی تنظیم نشده باشد آب کمتر خنک خواهد شد.

 

کم شدن گاز سرد کننده باعث می شود که آبسردکن آب را خنک نکند در این حالت همه قسمتهای دستگاه مانند کمپرسور کندانسور، ترموستات و غیره نیز به خوبی و منظم عمل نخواهند کرد.

 

کاهش یافتن گاز سرد کننده

در این رابطه باید گفت که کم شدن گاز سرد کننده نیز سبب می‌شود که آبسردکن آب را خنک نکند در این حالت همه قسمتهای دستگاه مانند کمپرسور کندانسور، ترموستات و غیره نیز به خوبی و منظم عمل نخواهند کرد و در نتیجه دستگاه نمی تواند آب را کند.

 

دلیل خنک نکردن آبسردکن: تراز نبودن محل قرار گیری آبسردکن

خنک نکردن آبسردکن

در این باره باید گفت که دستگاه آبسردکن باید در یک مکان صاف و تراز شده قرار بگیرد.همچنین شایان ذکر است که در زمان جابجایی دستگاه و نصب مجدد آن از ۱۲ تا ۲۴ ساعت نباید دستگاه را روشن کرد. در ضمن زاویه مجاز برای حمل و جابجایی دستگاه آبسردکن نیز حداکثر ۳۰ درجه است. دقت کنید که آبسردکن در زمان جابجایی بیش از حد کج نشود چون ممکن است به قطعات داخلی آن آسیب وارد شود.

 

بیشتر بدانید: تعمیر آبسردکن مجیک

 

کلام آخر

همانطور که در متن نیز اشاره شد دلایل خنک نکردن دستگاه آبسردکن متفاوت است که باید هر یک از آنها به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد و از آنجا که دستگاه آبسردکن مخصوصاً مدل‌های جدید و به روز دارای پیچیدگی هایی در ساختار خود می باشند توصیه می شود برای تعمیر آنها به یک تعمیرکار با تجربه و آشنا با برند مراجعه کنید.

شرکت یدک تعمیر ارائه دهنده خدمات تخصصی در زمینه تعمیر انواع مختلف لوازم خانگی می باشد. اگر دستگاه آبسردکن شما دچار مشکل شده و آب را خنک نمی‌کند می توانید برای رفع این مشکل با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

Back To Top تماس با کارشناسان